Hoe duur is een VR-bril?
VR-bril fabrikanten beloven gebruikers een optimale ervaring aan games en films. VR staat voor Virtual Reality. Inmiddels zijn de apparaten echter aanzienlijk goedkoper geworden en hebben de fabrikanten merkbare vooruitgang geboekt in de technologie.
VR-bril: drie verschillende modellen
VR-brillen kunnen grofweg onderverdeeld worden in drie categorieën:
- Modellen gekoppeld aan computers
- VR-brillen met geïntegreerde technologie
- VR-brillen waarin smartphones geplaatst worden.
De eerste categorie omvat de PlayStation VR, de Samsung Odyssey+, de Oculus Rift of de HTC Vive. Deze worden via een kabel verbonden met een spelconsole of computer. Eenvoudig gezegd levert de console of de laptop de beelden aan de bril. Met een draadloze controller of “tracker” kunnen gebruikers hun spelkarakters bedienen of schakelen tussen video’s.
De Oculus Go VR-bril beschikt al over alle benodigde technologie zoals beeldscherm, computer en luidsprekers. Hierdoor wordt ook de wirwar aan kabels aan de achterzijde van de bril geëlimineerd. Met een controller kunnen video’s worden gestart of spelletjes worden gespeeld. Daarnaast is een smartphone nodig om de bril aan te sluiten op het WLAN via een Oculus-app.
Bij modellen als de Samsung Gear VR of de Google Daydream View wordt tenslotte de smartphone in de bril geplaatst. Deze werkt als een display en biedt ook de hardware voor de games en de toegang tot het internet. Maar dit werkt alleen met mobiele telefoons die voor dit doel zijn goedgekeurd door de fabrikant. De bril wordt ook bestuurd met draadloze controllers.
Zijn er nadelen?
De VR-brillen zijn beduidend lichter en comfortabeler om te dragen dan modellen van een paar jaar geleden. Ook de grafische kwaliteit is meestal goed. De fabrikanten zijn er echter nog niet in geslaagd om enkele nadelen van de modellen te elimineren. Op modellen zoals de Oculus Rift of de HTC Vive worstelt de gamer voortdurend met de kabels aan de achterkant van de kop die voor de verbinding met de computer zorgen.
Je beweegt je voorzichtiger door de kamer en je moet oppassen dat je niet in de war raakt. De Occulus Go en alle smartphone-brillen zijn natuurlijk draadloos. De Oculus en de Vive hebben tegenwoordig ook verschillende draadloze adapters.
De fabrikanten zijn er ook nog niet in geslaagd om een groot probleem van de VR-technologie volledig op te lossen. Sommige gamers ervaren namelijk nog zeeziekte. Bewegingsziekte komt vooral voor in snelle spelscènes, waarin de spelers zich snel verplaatsen. Indien mogelijk moeten spelers testen of ze gevoelig zijn voor dit fenomeen voordat ze een VR-bril kopen. Fabrikanten bieden hiervoor testomgevingen aan.
Wat zijn de richtprijzen van een VR-bril?
De goedkoopste toetreding tot de VR-wereld is de Oculus Go. Deze is beschikbaar aan +- € 200. De Samsung Gear VR kost ongeveer € 130 , terwijl de Google’s Daydream View in sommige gevallen voor minder dan € 100 beschikbaar is. De PlayStation VR kost momenteel ongeveer € 200 . Tot slot zijn er VR-brillen van HTC, Samsung en Oculus verkrijgbaar vanaf € 400 die gekoppeld kunnen worden aan een laptop of PC.
De duurdere brillen kunnen echter weer de belangrijke dingen beter doen dan de goedkopere varianten. De controllers werken nauwkeuriger, de graphics en het geluid zijn ook beter.
Bovendien zijn de aangeboden spellen veel beter voor de duurdere glazen en zijn de spelwerelden meestal ook veel groter.
Welke factoren bepalen de kostprijs?
De prijs heeft ook invloed op hoe goed de bril reageert op de fysieke bewegingen van de speler zelf. Duurdere modellen zoals HTC Vive of Oculus Rift bieden een zogenaamde fysieke tracking. Zo kunnen gebruikers bijvoorbeeld vooruit of achteruit lopen en worden deze bewegingen in het spel bijgehouden. Hiervoor moeten wel extra sensoren in de ruimte worden geplaatst. Met de PlayStation VR, de Samsung Od of de Oculus Go is er geen ruimtelijke tracking. Deze bril reageert alleen op hoofdbewegingen. Extra sensoren zijn dus ook niet nodig.
Overtuigende spellen voor VR-brillen bestaan al heel lang. Maar het hangt af van wat je verwacht. Tot nu toe zouden slechts relatief weinig grote game-ontwikkelaars software op de markt brengen die geschikt is voor Virtual Reality. Dit is ook te wijten aan het feit dat er beduidend minder VR-gebruikers zijn dan fans van computerspellen.
VR-brillen kunnen ook worden gebruikt voor bijvoorbeeld kennisoverdracht. Dit is voorlopig vooral de toekomst van de VR-bril. Bijvoorbeeld wanneer medische studenten een virtueel lichaam kunnen onderzoeken en ermee kunnen omgaan.